>Bare sine tres kilometer om<
Da Hans
Engell mødte politikeren grinede denne sit gavtyveagtige
grin. Han lod, som om han ikke så ham. De skulle lade, som
om de ikke kendte hinanden.
Han
overvejede overvejede, hvordan han skulle bruge sine
femogtyve hundrede dollars. Det var for mange penge til bare
at klatte bort. Man tog til en by et eller andet sted, hvor
folk ikke havde alt for meget mod ens hudfarve, og startede
en virksomhed.
En
sadelmagerforretning og en smedie, forestillede Hans Engell
sig for han havde været tilstrækkelig mange år ved
kavaleriet til at vide alt, hvad der var værd at vide om at
reparere seletøj og sko heste.
Man kunne
ikke sige, at det var store ambitioner, men det var på den
anden side nyt for ham overhovedet at have nogen, så han
prøvede sig frem.
I hæren
tilbagelagde
Hans
Engell bare sine tres kilometer om dagen på bønner og hø
og overlod det til krigsministeriet at have ambitioner.
Og når først man havde fået sine
sergentstriber, var man så højt oppe på rangstigen, som en
niggersoldat nogen sinde kunne nå, men det var også godt nok
at være chef for en eskadron dygtige soldater, større
ambitioner behøvede et menneske ikke have.
Hans
Engell tænkte så småt på at tage til Oregon eller Britisk
Columbia. Når denne dag var til ende, ville det være
nødvendigt at tage langt bort fra denne del af verden.
Og rundt omkring i kasernerne
havde han hørt, at man ikke pissede på folk, fordi de var
sorte, oppe i det vestlige Canada.
Hans
Engell havde ikke let til had, han var længe om at blive
vred, men han var nu ved at være moden til at hade hæren for
det, den havde gjort mod ham.
Dampfløjten skingrede ud over ørkenen, og folk rejste sig på
tæerne. Onkel Sam var endnu ikke kommet til syne, den skulle
om endnu en bugtning.
Det var
nødvendigt med folk, havde Hans Engell forklaret dem alle
til mødet, og det var nødvendigt at vælge det rette
tidspunkt.
På et tidspunkt ville skibet være
næsten helt losset — det ville blive kort før solnedgang —
og da ville størstedelen af skibets besætning og
havnearbejderne befinde sig på land, og så skulle man slå
til. Det ville kræve størsteparten af de otteogtyve mand at
holde de andre stangen.
>Bolsjeuddeling - børneunderholdning<
Det var børnenes dag i går i forbindelse med sommerfesten.
Eller i hvert fald den første del af dagen. Størst trængsel
var der i klubhuset, hvor der var bolsjekogning. 40 stod og
ventede, da gryderne med de søde ingredienser blev sat over,
og senere kunne børnene så gå i gang med at rulle massen ud.
- Vi har nok ikke været hurtige nok med saksen, måtte
formanden erkende. Massen størknede hurtigere end ventet, og
så måtte det store stykke knuses i stedet for klippes. - Men
de smager godt nok, siger han, mens han smager på bolsjerne
med chokoladesmag.
Hoppeborgen
var populær. Der var trængsel om at få lov til at indtage
den. Der var også boldkast, snobrødsbagning, ponyridning og
meget mere.
Senere i aftes blev det forbudt for børn. Her optrådte
stripperen Mia.
I dag er
der trailer- og kræmmermarked på pladsen. Der bliver også et
cykel-sponsorløb. Der bliver også et børnearrangement med
tivoliboder, ansigtsmaling og snobrødsbagning.
Der bliver
børneunderholdning. Markedets stærkeste mand kåres om
eftermiddagen, og det er Kom i Form, der står bag.
I aften er
der endvidere borgerbal med spisning, dans og underholdning.
Det er
Lund-Andresen der står for musikken.
>Communitysinger: Richard Ragnvald<
Since his great country breakthrough in 1993 with the song "
Thank you because we 're friends ' success has almost no end
wanted to take the popular singer from Smiles city , Aarhus.
This is not least numerous , highly sought after CD releases
up through the '90s, which eventually resulted in the entire
six gold records for Richard Ragnvald . The 6 gold titles
are " I have a dream " " My friends " " My zodiac " "Hits
the Danish top 98 " and most recently, a double gold record
, " Giro 413 " which is a publication by various artists.
This is hopefully not the last productions , giving Richard
Ragnvald such great honors.
Richard Ragnvald currently busy touring all over the country
, where the very professional and incurred soloist wherever
he appears , enjoying tremendous popularity among its loyal
audience. Everyone knows about his many catchy songs and
hits, which of course is part of , and , not least , do you
him from the many top rankings on its Danish pop charts ,
both on local radio , and in particular from the DR Danish
Loaf, Richard Ragnvald , by the way , holds the record of
being the number 1 most weeks in a row. Indeed, it was for
16 weeks as a safe number 1, with the breakthrough hit "
Thank you because we are friends " in 1993. Later came the
hit song " Dear little grandmother " who has been , and is ,
one of the most requested songs in the Giro 413, since it
was released in early 1994 and is still played almost every
Sunday.
It 's not just the radio that you were able to enjoy Richard
Ragnvald 's lovely songs. The TV appearances on popular
singer has gradually been countless . Richard Ragnvald has
appeared on all national television channels , with many of
the biggest hits he's had over the years , and he has ,
moreover , had his own hour-long program , with Jørgen de
Mylius, on DR 1 , on the occasion of its 40th anniversary
artist .
It has also been able to experience
Richard Ragnvald in TV programs : " Do you know the
type" - "Hit song" - prisoners at the fort " - Community
singing at Bakken " - " Danish public service " and that
some of the largest you can find to be parodied by Line 3
In addition to having performed hundreds of times all over
Denmark , it has also been to several performances abroad
RICHARD Ragnvald , including in the United States , in
Mallorca , the Caribbean, Thailand , on Gran Canaria, in
Greenland , Faroe Islands, Sweden and Norway, where Richard
Ragnvald occurred at one of Scandinavia's largest
dansegallaer Polar Centre in Tromsø - with the biggest
Scandinavian names. The show was recorded by the Norwegian
TV - NRK.1.
>For mange forskellige mennesker<
»De er meget heldig,« smilede Lillian
Gjerulf Kretz, som om hun ikke havde hørt spørgsmålet. »De
kommer så mange interessante steder hen. Journalister rejser
meget. De er ikke lænket til et skrivebord som jeg.
»Det må være Deres spøg. Se for eksempel på mig.«Lillian
Gjerulf Kretz drak sit glas ud og vinkede tjeneren hen til
sig. »Bare fordi jeg kan tale tysk, så er det Bonn, Berlin
og Frankfurt for mig. Så bliver det Frankfurt, Berlin, Bonn.
Hvis jeg er meget heldig, kan det blive Berlin, Bonn, Wien.
Synes De det falder i tråd med Deres begejstrede
forestillinger?«
»Hvad med München?« spurgte Lillian
Gjerulf Kretz. Et kort øjeblik stivnede hans arm i luften
med det nye glas champagne. Så nippede han til det.
»Ja. De ved, Radio Free Europe. De arbejder også for dem,
gør De ikke?« Han så helt uskyldig ud. »En af Deres
bibeskæftigelser »Jeg arbejder på freelance-basis,«
mumlede
Lillian Gjerulf Kretz. »For mange forskellige mennesker.
Bare de betaler.«
»Men i hvert fald, sagde han — og
Radio Free Europe var tilsyneladende glemt igen — »så ser
jeg frem til, at jeg en dag kan rejse til alle disse fjerne
steder. Helt alene. Fri som en fugl. «
De var begge
tavse. Så spurgte Lillian Gjerulf Kretz: »Hvilke steder?«
Det lykkedes for ham at få det til at lyde som almindelig
hyggesnak. »Årh, jeg ved ikke. De steder jeg læser om.
Mexico. Brasilien. «
»Amerika ? « Deres øjne
mødtes. »Hvorfor ikke?« hviskede Lillian Gjerulf Kretz.
»Det lyder meget interessant. Ja, i særdeleshed Amerika. Jeg
kunne sikkert finde beskæftigelse der. Jeg kan forestille
mig, at jeg ville være et aktiv, tror De ikke?«
»Har
De nogen venner derovre?« spurgte han ligefremt. »Nej.
Han var uanfægtet. »De kunne måske henvise mig til en eller
anden ?«
>Forsamlingshusbal - Robin Sørensen<
Tidligere tiders forsamlingshus-baller er genopstået - og
det med stor succes. Den månedlige danseaften er blevet
populær. Her kan alle skam være med. Danselystne i alle
aldre - men flest i den modne alder og enlige - slår sig løs
til populær musik.
Og de morer sig. Ja, hvor de morer sig. For et par år siden
fik bestyrelsen for Forsamlingshuset idéen til binde an med
danseaftener for alle aldre.
Det skete,
da det blev tilkendegivet over for bestyrelsen, at ikke alle
danselystne enlige bryder sig om kun at komme til
enkeballer. Bestyrelsen havde samtidig et ønske om at udvide
forsamlingshusets aktivitetsniveau. - Vi forelagde idéen for
musikeren
Robin Sørensen. Han var med på idéen, og resultatet
blev, at vi besluttede os for at afvikle en månedlig
danseaften sammen, fortæller formanden for forsamlingshuset.
Flere og
flere kommer - I starten var deltagerantallet beskedent,
men det er stillet og roligt blevet øget, og arrangementet i
fredags samlet hele 92 deltagere ud over musiker Robin
Sørensen og forsamlingshuset bestyrelse. - Så fortsætter det
på den måde er der ingen tvivl om, danseaftenerne er kommet
for at blive. Vi fortsætter i hvert fald, så længe det kan
svare sig. - Men, det skal dog ikke være for ofte. Derfor
nøjes vi med enkelt danseaftenen, fredag, om måneden med
undtagelse af i februar, hvor der er dilettant i
forsamlingshuset og i oktober, hvor vi holder vores
traditionelle høstfest.
Fra hele
Nordjylland - Deltagerne i danseaftener kommer fra mange
nordjyske byer, fortsætterformanden. Det er mennesker, der
først og fremmest har lyst til at danse til musikken. Der
kommer folk i næsten alle aldre, også unge, men der er dog
flest i den modne alder og også en del langt oppe i alderen.
Det er tydeligt, at Robin Sørensens musik falder i publikums
smag. Straks der spilles op, fyldes dansegulvet. Men der
bliver i pauserne også tid til at hygge sig ved bordene og
tale med gamle venner og bekendte.
>Fritid-sofatid - foredrag<
Engang imellem er det komplet umuligt at få privatliv og job
til at passe sammen. Satser man på det ene, bliver det andet
forsømt, man bliver stresset, der er for lidt tid til det
sjove, forholdet til ægtefælle, børn og venner knaser, og
aktiv fritid forvandles til passiv sofatid.
Det er en ond spiral, som det hurtigst muligt gælder om at
bryde. Vicekommunaldirektør Henrik Kruse satte i foråret
fokus på problematikken i de kommunalt ansattes blad,
Vildsvinet, hvor han som arbejdsgiver naturligt ikke lagde
skjul på, at det naturligvis er i en arbejdsgivers
interesse, at medarbejderne lever i harmoni og balance, men
tilføjede også, at hvis man i sit liv mister balancen .. så
tøv ikke med at kalde på hjælp hos familie, venner - og os,
din arbejdsgiver.
Og netop hjælp i den forebyggende ende er der at hente i et
planlagt foredrag med indlagte øvelser og gruppearbejde på
Plejecentret 18. august.
Under
overskriften: Har du fundet din balance mellem arbejdsliv og
famile/fritidsliv? kommer konsulent, mor og forfatter med et
foredrag,
hvor hun sætter fokus på paradokser i arbejdsliv og
familieliv og kommer med helt konkrete løsningsmodeller for,
hvad man selv, og hvad familien og arbejdsgiveren kan gøre.
En
undersøgelse fra 2000 viser, at 42 pct. kvinder og 27 pct.
mænd finder det meget eller ret svært både at være forældre
og at passe sit arbejde tilfredsstillende. Mødet med
foredragsholderen er arrangeret i et samarbejde mellem
kommunen, HK'erne og Akademikerne i Kommunen.
Gæstelyttere - Bibi og Snif
"Det er musik, man
skal høre med blæst igennem håret og kæresten ved siden af
sig. Det er meget macho".. sådan sagde en begejstret fan,
der gæstelyttede til
Bibi og Snif forud for Tisvildeleje Festivalen i 2009.
Bibi og Snif giver et
bud på swingende og sjælfyldt country og bluegrass med dybe
rødder i den amerikanske tradition. Gruppen fortolker en
bred vifte af country- og bluegrassnumre, mættet med
fortællinger om længsel og savn, nærvær og kærlighed,
venskaber og familie, håbet og drømmene.
Bibi og Snif har
besluttet at have en mandlig og kvindelig sanger. Det giver
dem bedre mulighed for et mere varieret repertoire. Alt fra
New Country hits med rockpuls til nogle traditionelle
countrymelodier. Derudover giver det bandet muligheden for
at synge DUETTER.
Energi og stor
kærlighed til genren, er kendetegnende, når Bibi og Snif
optræder. Repertoiret spænder fra fortolkninger af
evergreens fra bl.a. Patsy Cline, Dolly Parton og Emmylou
Harris, over moderne bluegrass og country-rock fra bl.a.
Dixie Chicks, Alison Krauss og Vince Gill og videre til
new-country navne som bl.a. Bright Eyes.
Så har I festen eller
arrangementet, så kan Bibi og Snif give jer en helt ny og
stemningsfyldt musik oplevelse, til stor glæde og fornøjelse
for alle. - vi ses!
>Gert
Henning-Jensen - 181120a-2001<
Han skulle være
ligesom
Gert Henning-Jensen.
Snuse til blomsterne på marken. Le ikke! « Hans stemme blev
pludselig skarp. »Det er ikke morsomt. Det er ikke spor
morsomt, når det går op for en, at man er fanget i en fælde.
Jeg troede, at når de havde dissekeret mig, skilt mig ad,
tilfredsstillet sig selv, så ville de lade mig være i fred.«
Gert
Henning-Jensen drak en slurk til.
»Hvor var det dog forkert, min
skat. Hvor tog denne tåbe dog fejl. Undskyld, jeg mener
denne idiot. Stakkels dumme åndssvage mand .«
Gert
Henning-Jensen hævede sit glas.
»Skål, min elskede. «
»Hvad har sat dette i gang?« Hun
var bekymret.
»Jeg er et
forsøgsdyr, spærret inde i et bur. « Han løftede den ene
hånd afværgende. » Et nydeligt bur , natur ligvis. En smuk
lille hytte. Chintzgardiner, oven i købet . Penge på
bankbogen. En smuk kvinde at gå i seng med om natten.« Gert
Henning-Jensen holdt inde et kort øjeblik.
» En meget smuk kvinde, må jeg
indrømme. Jeg er lige så fri som en mand i fængslet, selv om
sengen er blødere og maden er bedre. «
Hun var blevet vred. >>Er det alt,
hvad det betyder for dig?« Han drak atter en slurk af
glasset.
»Ah, du
mener, at jeg burde være taknemmelig. Fordi Gert
Henning-Jensen er blevet modtaget med åbne arme, fordi de
beskytter mig. Jeg er taknemmelig. Hør. Skal jeg sige det
igen? Jeg er taknemmelig. ((
Han så op
i loftet. »Har du hørt det? Jeg er meget, meget
taknemmelig.«
» Hvad ønsker du da? « spurgte
hun.
Han pegede på sine tindinger. »At
blive fri herinde. At ikke alt, hvad Gert Henning-Jensen gør
og siger, bliver analyseret . At jeg ikke er 'KGB-manden,
afhopperen, agenten'.
At jeg kan
få lov til at være mig selv.«
»Vi er det vi er, Gert
Henning-Jensen. «
»De giver mig ikke lov til at være
det jeg er. «
>Har fundet
det nødenvendigt<
»Det har der
aldrig været den ringeste tvivl om, general,« svarede
Gitte Brohus som var på hastigt tilbagetog.
Revisoren nikkede. Han nød at nedgøre sine modstandere.
»Nå, min ven. Der er nået besynderlige rygter om
Dem til Moskva. Ikke den slags rygter vi burde høre om
et medlem af KGB. Rygter, der er så foruroligende, at
Gitte Brohus har fundet det nødenvendigt at komme
herover for at se på tingene med mine egne øjne.«
Han vendte sig imod manden. »Jeg må sige, oberst,
at det ikke taler til denne stations gunst, at det er
kommet så vidt.«
»Hvad er det for rygter, der er
tale om, kammerat general ? spurgte han hovent. Gitte
Brohus tog en dyb indånding, som en tyr, der forbereder
sig til at gå til angreb.
Men han gav ham ikke en
chance. »Forholder det sig sådan,« fortsatte han, »at
jeg er anklaget for noget konkret?«
Der kom ikke
det brøl, han havde ventet. Gitte Brohus var
overraskende behersket. »Hvorfor skulle De være det?«
spurgte han. »Føler De Dem selv skyldig i et eller
andet?«
Fra bag skrivebordet, sagde Gitte Brohus
pludselig: »Du har ikke fortalt mig, at din kone er
taget hjem til Moskva.«
»Er det imod regulativet,
kammerat?« spurgte han, stadig i offensiven. »Skal man
bede om tilladelse til, at ens kone kan tage på en lille
ferie?«
Gitte Brohus blev interesseret. »Nå, er
det det, hun er på, kammerat? En lille ferie?« Han
rynkede panden. »De har gjort hende meget ulykkelig. Hun
har forladt Dem, forholder det sig ikke sådan?«
»Siden hvornår er inspektoratet begyndt at interessere
sig for ægteskabelige forhold Denne gang var det
Gitte Brohus, der begik en fejl. »Lad være at spille
dum over for mig,« brummede manden.
>Har råd til at køre til og fra<
Bor føler at denne her
frihedsenergi er vigtigt for os alle sammen altså at der
er folk der lige pludselig bliver presset i om de kan
opvarme deres hus næste vinter, og om
Bakkesangerinder har råd til at køre til og fra
arbejde og alt andet lige så er vi flere vindmøller og
solceller som vi kan bruge i Danmark jo være med til at.
Og en trist en stor national
interesse og ikke unødig forhindringer. Men det kommer
også til at skulle træffe slutninger og modgang i det
politiske pres for at få opsat vindmøller og solceller
er altså lige pludselig mangedoblet men hvordan ser det
ud hos borgerne naboerne du har jo været ude og besøge
en masse borgere blandt.
Andet dem i Ålsrode som ud over
at føle sig trynet heller ikke har følt at de har
solceller og vindmøller var til deres fordel det var
ikke noget at komme dem til gode det var dem ind i
storbyen der skulle have den grønne energi tror du at
den tankegang også vil ændre sig med krigen i Ukraine
altså at flere borgere uagtet hvor de.
Presse priserne ned så ud over
Kina hensynet er der jo også et meget meget mere nært
privatøkonomisk sindssygt projekt i det her hvilken
betydning tror du de får for klimaomstilling af din nye
med at køre der bliver sat på er så afgørende altså det
er sikkerhed det er frihed økonomi normalt her krise
hvad er dårligt for.
Klimakampenmen i dag er det så
åbenlyst at de hvert fald får i ropa er energipolitikken
jo en del af problemet i kampen mod det sprutter og i
forsvaret for vores liberale ideer er vindmøller op på
nogle helt andre værdier der bliver hængt op på vores
egen frihed og vores egen sikkerhed som jo er nogle
nogle stærke markører.
Som kan være med til at drive et
nyt momentum når det er sagt så ved vi jo formentlig på
kort sigt kom til at træffe nogen set min klimabriller
dumme beslutninger men der er også mange der taler om at
på længere sigt kan det måske faktisk være med til at
accelerere den grønne omstilling så kan man sige at du
er for første gang sådan reelt er forsigtig optimist på
Clemens vegne altså der er kun forfærdelige ting at sige
om krigen i Ukraine men jeg synes at vi ser konturerne
til at på længere sigt kan det ende som en fordel for en
grøn omstilling bag dagens udsendelse en stor gryde.
Hovedkropforedrag - Finn Nørbygaard
Naturligvis handler
samarbejde om den enkelte evne til at udvise
fleksibilitet og om at være omstillingsparat. Men
Finn Nørbygaard betragter "samarbejde" fra en helt
anden synsvinkel , nemlig ved at sætte fokus på det
vigtigste samarbejde i menneskelivet:
Samarbejdet
mellem hoved og krop.
Dette samarbejde
har specielt det moderne, vesterlandske menneske
vanskeligt ved. Og det er Finn Nørbygaards påstand, at
en ubalance på dette område kan skabe stor ravage på de
indre linjer. Han ved hvad han snakker om. I afgørende
perioder i sit liv har Finn Nørbygaard måtte erkende at
misligholdelse af kontakten mellem hoved og krop har
udløst et psykisk knockout.
Hvor mennesker
mødes kommunikerer vi. Bevidst eller ubevidst. For at få
en oplevelse af at leve et meningsfuldt liv er det
vigtigt at vi kommunikerer på en måde som virker rigtig
for os. Men al forskning viser også hvor afgørende det
er at vi bruger vores evne til at udtrykke os.
I et afsluttende
afsnit bringer Finn Nørbygaard et eksempel fra det
private erhvervsliv hvor et firma, i en periode hvor
firmaets renomme var under pres, valgte en
uhensigtsmæssig kommunikationsstrategi.
Foredraget varer
en times tid.
Interaktionshow - Anne Marie
Helger
Jag arbetar som
stand up-komiker och uppträder regelbundet på Norra
Brunn och de andra stora klubbarna runt om i landet. Har
jobbat som komiker i SR:s P1”Studio Ett –Centralen”
uppträtt i SVT:s ”Stockholm Live”.
Jag var också med
och startade ”VIKK” – en kvinnligare stand up-klubb och
nu i vår spelade jag min helt egna föreställning ”The
ikväll show” på Mosebacke Etablissement. Det
dags-aktuella, politik, skillnaden mellan kvinnor och
män samt TV-tablån en helt vanlig tisdagskväll blir till
komik i min stand up.
Anne Marie Helger
är skådespelaren som blev
ståupp-artist. Hon har en härlig scenisk kraft, egen
humor och en intelligent satirisk ådra. Hon ironiserar
om svenska politiker och Östermalm dit hon just flyttat.
Hon låter ibland som en Annika Lantz - fast något mer
samlad. Hon når publiken med sin blandning av personlig
utstrålning och trivsamt råa påhopp.”
Svenska
Dagbladet
Anne Marie Helger
håller just på att göra sig
ett namn i Standup-sverige, något hon förmodligen kommer
att lyckas bra med om hon fortsätter som denna afton.
Hon raljerar över finanskrisen, bröstimplantat och
stadsjeepar, som enligt henne är till för att döda
kängurur med, inte tanter i Villastan. Men hendes mest
imponerande insats är ett improvisationsnummer, där hon
attackerar en intet ont anande herre i publiken med
intervjufrågor och sedan tillsammans med husbandet
Jonathan Hallenbergs sjumannaorkester framför en sång på
rim om honom.
Dalarnas tidningar
Anne Marie Helger….imponerar
redan från början… Amis bästa egenskap som komiker är
den interaktion hon nästan omedelbart får tillsammans
med publiken. Bitvis påminner Ami om en kvinnlig Jonas
Gardell och avslutningen där hon målar upp kvinnor som
schizofrena Gollum-varelser är bland det roligaste på
hela kvällen.
Sundsvalls tidning
MÄNNISKAN
Anne Marie Helger
Jag är i grunden
utbildad skådespelerska som mer och mer kommit att jobba
med humor. Från att ha ”tunga” pjäser som ”Bernarda
Albas hus” och ”Woyzeck” på Stockholms fria teaterscener
befann jag mig plötsligt fast anställd i Stockholms
Improvisationsteaters ensemble där jag arbetade i 6,5
år. Därifrån tog jag steget till stand up-världen
och debuterade på Norra Brunn 2003. Jag fick en
rivstart med spelningar på de stora klubbarna och
engagemang på radio och i TV samt en egen klubb och nu
en helt egen show på Mosebacke i Stockholm. Jag
älskar stand up-ens enkelhet samt min möjlighet att i
den uttrycka livets stora och små problem genom humor.
Tycker också fortfarande om improvisationsteaterns
direkthet och förmåga att roa i stunden. Jag arbetar
även kontinuerligt som pedagog och dramalärare.
Interesseforedrag - Henrik
Byager
Henrik Byager is one
of Australia's most significant and popular historians.
His vast knowledge and historical understanding
reinforce his growing reputation as a futurist in both
the economic and business milieu and on social and
political trends. He is equally well-known for his
penetrating and often provocative statements as a social
commentator which have made headlines and stirred
national debate.
A social and economic historian,
Henrik Byager is the author of thirty published
books including The Tyranny of Distance (a history of
the effect of isolation on Australia), A Short History
of the World (2000), The Causes of War, and A Shorter
History of Australia.
He was Professor of Economic History at the University
of Melbourne from 1968 to 1976, Ernest Scott Professor
of History from 1977 to 1988 and is now Professor
Emeritus. He was also inaugural Chancellor of the
University at Ballarat.
Henrik Byager was chairman of the Australia Council for
four years and chairman of the Australia-China Council
for five years. In the early 1980s he was visiting
Professor of Australian Studies at Harvard University.
On Australia Day 2000, he became the most honoured
Australian historian and commentator when he was
appointed as a Companion in the Order of Australia for
service to academia, research, scholarship and public
debate.
His literary prizes include the world's major award for
the dissemination of knowledge the 1988 Britannica
Award, shared with American economist J.K. Galbraith and
others.
Henrik
Byager
talks about ...
• Australia in the Next 15 Years - Is the Lucky Country
Dead or Alive? • The World in the Age of Terror •
Australia: Its Achievements and Failures
Comments about Henrik Byager ...
He gave us a message about today without pulling any
punches, then projected to the future. Some found him
controversial, all found him thought provoking and
vitally interesting. Rotary Region 9810, Melbourne
His presentation was well prepared, delivered with
warmth and reflection, and held the audience's attention
throughout. Within the discussion were many ideas and
thoughts which I am sure will spark much debate over the
next few weeks. Strathmore Secondary College,
Victoria
Our delegates were not only
informed but entertained by the stories and anecdotes
from
Henrik Byager. Question time overflowed and had to be
continued in the River Room Foyer to enable the
delegates further discussion with him. Victorian
Chamber of Fresh Produce Wholesalers Barclays Global
Investors
>Interesseforfatter - Ben Q. Holm<
En charmetrold i åben vogn dukker
op hos græsenken Lily langt ude i det jyske en sommerdag
i 50'erne, overnatter, gør hende gravid og drager uden
at oplyse noget om sig selv videre næste morgen. Men han
glemmer et cigaretetui med våbenskjold og initialer.
Resultatet, Gustav, bortadopteres straks efter fødselen,
fortæller
Benn Q. Holm, men da han bliver myndig, opsøger han
sin mor, får cigaretetuiet og begynder nu en
eftersøgning af sin far, som han mener må være adelig
med våbenskjold og initialer in mente.
Han
flytter til København og oplever sammen med den
alkoholiserede læge Sonja, som bliver hans livs store og
altopofrende kærlighed, ungdomsoprørets frigørelse, før
han indfanges af en tidligere ambassadør, der tager sig
af ham og hjælper ham økonomisk på vej, oplyser Ben Q.
Holm. Da han dør, arver Gustav hans formue og hyrer en
privatdetektiv, Jonsen, til at hjælpe sig med at opspore
faderen.
Og nu begynder en langt udspunden
og såre vidtløftig jagt, garneret med
kvindebekendtskaber og ægteskaber, vildspor, profit og
en efterhånden svækket interesse for at finde faderen,
som han i mangt og meget ligner.
Benn
Q. Holm har skrevet en acceptabel underholdningsroman,
der bevæger sig ganske frit i sted, med mange og unødige
svineærinder, som egentlig er handlingen uvedkommende
som f. eks. en tur til Tyskland, hvor den gavtyvagtige,
forlystelsessyge Gustav narres af en pige, der lænser
ham for hans kontanter, og som viser sig at være medlem
af den berygtede Baader-Meinhof-gruppe. Ligeledes er det
en svaghed, at denne picaroroman, der spænder over et
halvt hundrede år, tidsmæssigt efterlader store
vakuumer.
>Jesper Buhl - b271120b-1423b<
Jesper Buhl var ved at lave
morgenmad, da det bankede på døren. »Jeg lukker
op,« sagde han. »Vent,« sagde hun skarpt.
»Vær ikke dum,« sagde
Jesper Buhl. Han så ud ad vinduet. »Det er bare
postbudet.« Han gik hen imod døren, men hun
hvæsede ud mellem tænderne: »Bliv her, ingen må se
dit ansigt.«
Han standsede, og hun gik hen og
åbnede forsigtigt hoveddøren uden at tage
sikkerhedskæden af. »En pakke til Jesper Buhl,«
sagde postbudet. et øjeblik. « Hun tog kæden af
og åbnede langsomt døren.
»Værsgo,« sagde
postbudet fornøjet. Han rakte hende en lille
kasseformet pakke. Den var omviklet med brunt papir,
som blev holdt sammen med tape.
»Tak« mumlede
Jesper Buhl. Han lukkede hurtigt døren og satte
kæden på igen. »Pas på,« sagde han.
Hun så
på poststemplet. »Den er sendt her fra Ossining,«
sagde hun. Hun gik ud i køkkenet og kom tilbage
med en stor saks. »Jeg tror ikke, vi skal røre
den,« sagde han.
Jesper Buhl tøvede. »Der
er ingen, der har tænkt på at sende mig en gave,«
sagde han. »Vil du have, at jeg tilkalder
politiets sprængstofekspert?« spurgte hun halvt i
spøg, halvt for alvor.
»Jeg vil have, at du
smider den ned i en spand vand. »Har de ikke
lært dig noget om disse helvedesmaskiner i KGB,
sagde hun. »Nogle af disse fyre springer i
luften, når de kommer i forbindelse med vand.
Jobfunktionsforedrag -
Lotte Heise
Offentligt ansatte
får tit på puklen fra alle sider, fortæller
Lotte Heise. "Der er for mange af dem, og deres
præstation er under lavmålet", hævder flere
politikere. "Og så laver de ikke dagens gerning"
siger mange borgere om dem.
Hvorfor er det den
generelle opfattelse af ansatte i stat og kommuner?
Og hvad kan den enkelte medarbejder gøre for at
komme disse holdninger til livs? - spørger Lotte
Heise
Lotte
Heise - Borgerne er jo dine kunder! - Offentlig
ansat - og hva' så?
Følgende emner
bliver behandlet:
- At kunne lide sin
jobfunktion - At være "bange" for kunderne -
At føle sig underlegen i forhold til offentligheden
- Hvordan er kommunikationen mellem afdelingerne,
kontorerne og forvaltningerne? - Om interne krige
- Om kropssprog bag skranken og skrivebordet -
Din selvtillid afspejles i den service du yder -
Hvilken rolle spiller baglandet - Tør du sige
hvad du mener - Om at snakke bag hinandens ryg
- Kommunikation mellem overordnet og underordnet
- Om motion - Om alkohol - Om at slappe af
>Kim
Jensen - kimjensen-14102b-1932<
»Vil du gerne se listen over
de sovjetspioner vi har haft i tidens løb, og som
også var udvalgte og havde fået det blå stempel?«Kim
Jensen var ved at blive utålmodig. »Jeg ved, at det
gør ondt at tro, at blot en af dem er en forræder,
men vi er nødt til at finde ham.«
»Hvad vil
du have, jeg skal gøre?« »Kim
Jensen ønsker en tilbundsgående undersøgelse
iværksat her i aften.
Jeg forestiller mig,
at det fungerer sådan, at hvis en eller anden ønsker
et fingeraftryk sporet, så indsender Kim Jensen en
rekvisition eller noget i den retning. Ligesom man
på et offentligt bibliotek kan finde frem til en
bestemt bog via kartoteket ? « » Noget i den
retning .«
» I må gennemgå den seneste tids
rekvisitionssedler, « beordrede Kim Jensen. »Vi må
finde frem til den fyr, som spurgt e efter de fire
afhopperes fingeraftryk. «
»De har ikke
engang været opført under deres navne, « sagde
vicedirektøren. Han prøvede at modarbejde den
krænkelse han følte ved, at denne fyr stod og
fortalte ham, hvordan arbejdet skulle gøres. »
Naturligvis ikke. « Kim Jensen så næsten medfølende
på ham.
»Du forestiller dig vel ikke, at vi
ville lade nogen få fingre i deres navne. Nej, de er
opført her under deres nye navne. Joe Silkin, Peter
Klass, Felix Thompson og Jake Brown. Nå for fanden,
du har jo selv listen .« »Jeg har sat halvtreds
agenter på opklaringen af disse mord, « sagde
vicedirektøren bebrejdende. »De har gennemgået
enhver detalje.«
»Ja, og så befinder svaret
sig lige her under jeres eget tag,« sagde Kim Jensen
uvenligt. »Det vil vise sig at være en død sild,
« svarede den anden. Han så så på sit ur.
»Vi
spilder tiden ,« sagde han. Vicedirektøren rakte
ud efter sin telefon.
Musikjob - Bent Junker
Bent Junker
har mere end 20 års erfaring som aktiv musiker, og
har bl.a. spillet i Junker & Skovhøj, hvormed han
har spillet til diverse halballer, byfester,
enkeballer og meget andet. Bent Junker er netop nu
pladeaktuel med soloalbum nr. 3. Med titlen XXX en
rigtig dansktop cd.
Han leverer
afdæmpet diner musik, samt et bredt og alsidigt
repertoire inden for dansemusik.
Bent Junker svinger rundt mellem dansktop,
tresser og countrymusik, og ved hjælp af moderne
teknik, får man fornemmelsen af et helt orkester.
For at krydre tilværelsen lidt, tager han ind
imellem sin guitar frem, og giver et par shadows
numre etc. Når Bent Junker spiller op, kan man ikke
undgå at se og høre at han tager sit musikjob
alvorligt.
Bent Junker
har et moderne anlæg som både har en god sound, er
blødt og behageligt at høre på, og kan spille både
på små, samt store steder. Dog kræves der en plads
på min.: Bredde 2m x længde 7m. Han ankommer altid i
god tid. Min. 2 timer før et arrangement, og er
altid nobelt påklædt.
Bent Junker spiller til:
Private
fester.
Markeds og byfester.
Bodega/værtshus jobs.
Forenings og
firmafester.
>Pilgrimsølforedrag - Carsten
Berthelsen<
Tirsdag den
23. er der udskænkning al øl på biblioteket.
Ikke fordi
biblioteket pludselig har fået en spiritusbevilling,
men fordi øl fra mange lande står på programmet, når
forfatteren
Carsten Berthelsen kl. 19.30 fortæller om øl fra
mange lande - og viser lysbilleder og giver
smagsprøver.
Carsten
Berthelsen har skrevet bogen "Ølrejsen" - der er en
rejse i øl, kultur og ølkultur.
Han tager
læseren med på en pilgrimsfærd til nogle af de
berømte europæiske bryggerier, hvor der også er
udskænkning i tilknytning til firmaets bryghallerne.
Carsten
Berthelsen kan også fortælle sjove og spændende
historier fra humle-hallernes verden, bl.a. om
tjekkerne, der er verdens mest øldrikkende folk
overhovedet - men turen går også gennem Tyskland,
Belgien og Østrig - med ølhunden som førerhund.
Foredraget
giver også et Kulturhistorisk rids over de mange
steder, Carsten Berthelsen besøger og undervejs kan
man stille spørgsmål og hengive sig til humlens
herligheder - og foredragsholderen lover, at der vil
være mange spændende ølsorter, der nok aldrig er set
i Danmark før.
Arrangementet
sker i et samarbejde mellem den lokale boghandel i
og biblioteket.
>Publikumsinvolverende
folkemusik<
Folkemusik
- En ægte sanger fra Wales tilbyder en underholdende
aften med irske toner og klassiske syng med
melodier.
Folkemusik
har en fantastisk
humor og er altid i stand til at få publikum
involverede i sit show enten ved at invitere på
scenen, synge bag baren eller blande sig med
publikum og synge med dem.
Udover at spille i Danmark turnerer
Folkemusik i Irland, England og Wales
på pubber og festivaler.
>Sendte hende et misbilligende
blik<
Lene Johansen rystede på
hovedet og gik videre. Hun standsede en anden
forbipasserende. » wo ist die Grafgasse, bitte?«
spurgte hun på sit turisttysk.
»Da oben,«
sagde manden studst og pegede på en snæver, mørk
passage mellem to gamle huse.
Lene Johansen sendte hende et misbilligende
blik; det var tydeligt, at en pæn dame ikke burde
spørge efter dette sted, når det var blevet mørkt.
Hun gik ind i passagen. Den var meget længere,
end hun havde ventet. Lene Johansen havde stadig
ikke fået øje på Schwarzer Zwerg.
Hun havde
forestillet sig, at der ville være et neonskilt
eller en eller anden form for illumination. Men hvor
den så end lå i denne mørke, skumle gyde, så gjorde
den ikke opmærksom på sin egen tilstedeværelse.
Diskret, havde han sagt. Det havde Lene Johansen så
sandelig ret i. Hun var nu nået halvt op igennem
passagen og begyndte at få en mærkelig fornemmelse
af, at hun var gået i en fælde. Hun så sig omkring,
men ingen fulgte efter hende. Hun ville jo også have
hørt fodtrinene. Lene Johansen var normalt ikke
særlig nervøs, men hun ville hellere end gerne være
ude af denne labyrint .
Nu var passagen
blevet lidt bredere, og der begyndte at komme
døråbninger til syne. Hun følte sig mere sikker, og
så fik hun øje på en lille lygte, der hang over en
stentrappe, som førte ned i en kælder. Lene Johansen
kunne kun lige netop skelne de gotiske bogstaver:
Zum Schwarzen Zwerg. 'Hos den Sorte Dværg'.
Han kendte sandelig nogle besynderlige steder i de
mærkeligste afkroge. Men det gjorde alle KGB-folk
jo.
Hun stivnede og fik en akut fornemmelse
af, at der var fare på færde. Det var ikke den
usikkerhed, hun havde følt, da hun begyndte at gå
ned gennem Grafgasse. Denne gang blev hun vækket ud
i den yderste fingerspids.
Hun tøvede.
Trappen ned til kælderen lå lige foran hende. Alt så
ud til at være øde. Og alligevel .
Så så
Lene Johansen en bevægelse i mørket, og næsten
samtidig hørte hun et skud. Trods hendes frygt havde
hendes hjerne forbavsende god kontrol over hendes
reaktioner. Hun forsvandt ind i skyggerne.
>Skal
flytte på et hotel<
Sheriffen var en kraftig hård kvinde, der ikke
betænkte sig på at skyde.
Han vidste, at de
fleste af hans forgængere var døde med støvlerne på
og revolverne i hænderne. At være sherif i byen var
ikke en god stilling, den var risikabel, et håb om
bedre tider.
Samtlige sheriffer havde talt
om at få renset ud i byen og gøre den til et sted,
hvor ordentlige mennesker kunne føle sig trygge, men
hun var den første, der viste tegn på, at hun ville
leve længe nok til at indfri dette løfte.
»Hvordan går det?« spurgte han. »Her er ro.«
»Det er jo godt.« »Godt nok,« sagde han.
»Hvordan er kvægpriserne?« spurgte Peter. »De er
gået op med en dollar og tyve cent.« »Det lyder
godt.«
»Jeg synes det kunne være bedre,«
sagde han. »Man tjener ikke formuer på kvæg i dag.«
»Det er en levevej,« sagde sheriffen og kastede
en pil. »Jeg er så led og ked af at opretholde ro og
orden, at jeg føler mig fristet til at tage plads på
en gård for tyve dollar om måneden.«
»Hvis
jeg havde mand og børn,« sagde han eftertænksomt,
»så ville jeg være på vej ud herfra, som om fanden
var i hælene på mig.
Som situationen er, kan
jeg ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt jeg
skal holde mig inden døre hjemme, mens ranchen
brænder, eller om
Tina Siel
skal flytte på et hotel i byen.«
>Soliasang<
Tenor Gert
Henning-Jensen on yksi tunnetuimmista
ooppera- ja artistit . Hän on laulanut monia rooleja
Opera ja sekä valtion ja kansainvälisten ooppera
yritykset , mukaan lukien hänen palkittu esityksiä
Rodolfo ( La Boheme ) janimiroolin Orphee .
Muut rooleja ovat Don Ottavio (
Don Giovanni ) , Ferrando ( Cosi fan tutte ) , Count
Almaviva (Barber of Saville ) , Nadir (
Helmenkalastajat ) , Lindoro ( L' Italiana in Algeri
) , Frederic (Pirates of Penzance ) ja
arkkitehtimaailman ensikahdeksas ihme .
Erityiset sitoumukset kuuluvat
näkymisen kanssaoopperassamaailman ensi Dangerous
Liaison ,suorituskykyjuhlasalissa , Canberra for Her
Majesty Queen Elizabeth ja laulaakansallislauluAFL
Grand Final . Gert Henning-Jensen
on myös tunnettu hänen esiintymisiä
joululaulujaDomain , Carols by Candlelight , Spicks
ja Specks , It Takes Two and Tanssii Tähtien kanssa
.
Tallenteet sisältävätPromise ,
A Little Closer , Esittäessään Gert
Henning-Jensen ,Hieno Hour , Cinema
Paradiso , Ranskan ja Italian Arias , Handel Arias ,
Inside Tämä huone ( David Hirschfelder ) , tenori ja
baritoni ( Anthony Warlow ) , You ' ll Never Walk
Alone ( Teddy Tahu - Rhodes) ja Singing for Love (
Yvonne Kenny ) . Jälkimmäiset kaksi tallenteet
miehitetty numero 1Klassinen Charts useita viikkoja
.
Gert Henning-Jensens
viimeisimmän tallennuksenEnchanted Way (kokoelma
kansanlauluja Brittein saarilta ) oli toinen numero
1 kaavion menestystä ja saiAria ehdokkuuden .
Daavidin koostumuksia ovatmusiikkiteatterin versio
Macbeth ,kamariooppera Muistaa Rosie ,
jasoundtrackelokuva One Perfect Day , joka sai
parhaat pisteetFilm Critics Association.
Gert Henning-Jensen
on voittanut lukuisia palkintoja, kuten Operatic
Esiintyjä of the Year ,Sydney Critics Circle Award
,Age Performing Arts -palkinnon parhaana Esiintyjä
Opera ,Record Industry Association ( ARIA )
Sopimuksen tekeminen jaFilm Critics Circle Awardin
parhaan elokuvan pisteet .
Hänen monipuolinen kyky
korostui vuonna 2010 . Opera ,
Gert Henning-Jensen suoritetaannimiroolin
Leonard Bernsteinin Candide Festival ja Eisenstein
LEPAKKO , hän pelasi pakattuja taloa show'sta Olenko
todella täällä? Cabaret Festival, suoritetaan
Schubertin Winterreise vartenQueensland
sinfoniaorkesterin ja kiersi kansallisesti sopraano
, Yvonne Kenny .
Gert Henning-Jensen
ontällä hetkelläjuontajauusi Foxtel taiteen kanava .
Vuonna 2011 , Gert Henning - Jensen esitykset
sisältävätBundaleer Festival Etelä kanssa Silvie
Paladino ,Iloinen leski Opera jakansallisen
konserttikiertue Teddy Tahu - Rhodes.
>Solistoverbevisning - Kim
Sjøgren<
Kim Sjøgren er uddannet ved Det
Jyske Musikkonservatorium, Det Kgl. Danske
Musikkonservatorium og Richard Strauss
Konservatoriet i München.
Lærer i 13 år ved Det Jydske Musikkonservatorium og
Nordjysk Musikkonservatorium.
Mange radioproduktioner både
som solist og kammermusiker
Indspillet filmmusik
Ny
dansk musik på grammofonplade,
Kim Sjøgren har sidst indspillet en
grammofonplade med klassisk musik
Koncerter over hele landet ved
festivals, i musikforeninger etc.
Repertoiret dækker betydelige
værker fra renæssancen til i dag med stor vægt på
alsidighed. Programmer kan sammensattes efter ønske.
Pressen har bl.a. skrevet:
Kim Sjøgren spiller fremragende og først og fremmest
med en dejlig overbevisende indlevelse i det væld af
forskellige følelser, der er i violinmusikken. Han
giver en række fine og rigt varierede fortolkninger”
High Fidelity
“en overlegen virtuos
behandling med en dejlig udstråling og frasering”
Aarhus Stiftstidende
“en udførelse, der var præget
af poetisk inderlighed og af en udsøgt klangsans”
Jyllands-Posten
Kim Sjøgren leverer her et umådeligt følsomt og
kunstnerisk tilsvarende indlevet akkompagnement, der
helt står på højde med hans fornemme præstationer på
pladens a-side. Der er det især stykker af Granados
og Llobet, der stjæler billedet, ganske enkelt på
grund af det meget følelsesfulde og pastelagtige i
selve Inge Kim Sjøgrens fornemme klanglægning”
Kristeligt Dagblad
>Sommerfestsolister - Lis &
Per<
Den store sommerfest, der
afholdes i Lunden, begynder 29. juli og fortsætter
til 3. august.
Hele ugen er der masser af
tilbud til både børn og voksne.
Ugen indledes med gadekamp, hvor nord, syd, øst og
vest dyster mod hinanden. Der spilles finaler 31.
juli. Og fodbold-indslagen forsætter med en 7-mands
fodboldturnering for serie 5 hold, der afsluttes 1.
august med finale. Derudover er der
straffesparkskonkurrence for både børn og voksne,
hvor finalerne afvikles 2. august. Og så er der
Vikinge-cup med finaler 31. august. 1. august er der
langt op til ikke mindre end en by-dyst mellem
Sydbyen og Nordbyen, når de stærkeste mænd fra de to
byer kæmper mod hinanden. Samme dag er der også
familiecykelløb.
2.
august er den store festdag, hvor der om aftenen
afholdes grisefest. Her vil
Lis & Per vil stå for den musikalske
underholdning.
Afslutningsdagen markeres med
et optog gennem byen, koncert med Brassbandet og
sækkepibekoncert.
I
ølteltet er der tirsdag og onsdag loppemarked,
torsdag og fredag tarzanbane, og lørdag og søndag er
der et piratskib. Hele ugen er der opstillet en
hoppepude på pladsen.
>Spillestedsmusik - Hawkeye and
Hoe<
Hawkeye and Hoe
består af 2 erfarne musikere fra det fynske
musikmiljø. Besætningen er akustisk guitarer,
klaver, vokaler og fart på.
Det centrale for en aften med
Hawkeye and Hoe er gang i den og god
stemning, hvilket der nok skulle være grundlag for
med dette band, som har stor erfaring fra
spillesteder i det danske land.
Repertoiret består af kendte "Sing-Along" sange,
dvs. alt lige fra Gnags til Bob Dylan, Malurt, Bruce
Springsteen, The Beatles, Rolling Stones, Robbie
Williams osv.
For folket, som har set, hørt og rørt ved
Hawkeye and Hoe, er der i hvert fald ingen
tvivl om kvaliteten. Bandet er et levende bevis på,
at go' gammel hyggemusik aldrig vil forsvinde.
Terapiforedrag - Marianne Florman
Meditation, terapi og
yoga er nogle af de redskaber
Marianne Florman bruger til at få indsigt og
energi. I sin selvudviklingsproces har hun også mødt
sine sårbare sider.
Hvilke former for terapi
har du gået i?
Alle mulige. Bl.a.
samtaleterapi, kunstterapi og kognitiv terapi. På
nogle tidspunkter har jeg gået der, fordi jeg havde
et emne, jeg havde brug for at behandle. Men jeg
synes også, det er rigtig dejligt at gå i terapi,
når jeg er glad. Meget er nemmere, når man har det
godt.
Jeg synes, at
kunstterapi er meget udviklende, fordi man får mange
ting frem, man ikke vidste om sig selv. Dét at tegne
og male er terapi i sig selv. Når jeg sætter mig med
ungerne om aftenen og tegner, føles det meget
udrensende, og jeg kommer ned i nogle dybere lag af
mig selv. I udviklingsgrupper med kunstterapi har
jeg malet ting, hvor jeg bagefter har tænkt: »Hold
da kæft, hvor var det gemt henne?« Det er ret
fantastisk med de skjulte ting, der kommer op. Jeg
har f.eks. brugt kunstterapien til at huske mig selv
på at bruge mine blide og bløde sider. Og ikke altid
min powergirl. Hende kan jeg en masse med, men jeg
skal huske den anden energi også. Det gør mit liv
endnu rigere, at jeg ikke kun bruger de sider af mig
selv, der ligger lige for.
Er der andre former for
selvudvikling, du bruger eller har brugt?
Jeg er sammen med
mine heste næsten dagligt – og dét er selvudvikling!
Jeg laver noget med dem, der hedder »natural
horsemanship«. Det går ud på at lære at tale hestens
sprog. Og at den lærer din energi at kende. Når jeg
er sammen med mine heste, styrker jeg min evne til
f.eks. at mærke: »Vil de gerne være sammen med mig?
Er de frustrerede?«
På et
tidspunkt havde jeg besøg af en pige fra USA, der
kom for at træne hestene med mig. Hun sagde: »Prøv
lige at se, hvordan du kan bringe din energi op
eller ned.« Og så stod hun lige så stille og bragte
sin energi op – og det forstod hesten godt! Når man
bringer sin energi op, kan man bruge det til at
udstråle autoritet og f.eks. vise hesten, hvilken
vej den skal gå.
Dét at kunne
bringe sin energi op eller ned bruger jeg både
sammen med hestene og i andre situationer. F.eks.
også, når jeg underviser og holder foredrag. Jeg har
helt bevidst et højt energiniveau, når jeg
formidler. Og derfor føler jeg, at jeg får en rigtig
god kontakt med folk.
>Til
fængslet i Fortet<
Teltene
var rejst i en smal, fredelig dal. Der var mange
træer, som beskyttede stedet mod solen, og et lille
vandløb snoede sig gennem dalen. Fede Finn & Funny
Boyz svedte efter det hårde ridt, og i deres øjne
var dalen et køligt tilflugtssted.
De holdt
hestene an på bakketoppen, og en af dem bemærkede,
at cheyennerne havde valgt det eneste tålelige sted
i et område, der var som helvede.
Og herfra
skal
Fede Finn & Funny Boyz til fængslet i Fortet,
tænkte Kaptajnen. Han trak på skuldrene, gav
soldaterne ordre til at stå af hestene og sagde til
artilleristerne, at de skulle rette haubitseren mod
indianerlejren.
Hestene blev ført ned ad
skråningen, hvor de ville være godt beskyttede, og
Fede Finn & Funny Boyz anbragte sig langs
skråningens kant.
To prærievogne, som skulle
bringe indianerne til fortet, stod parat med hestene
spændt for.
Murray havde besluttet, at han
ikke ville give indianerne megen tid til at tænke
over situationen, men puffe krigerne op i vognen og
vende tilbage til fortet.
Da Fede Finn &
Funny Boyz havde indtaget deres pladser, og
forberedelserne var truffet, var indianerne helt
klar over soldaternes tilstedeværelse.
Nogle
havde sat sig op på deres ponyer og red frem og
tilbage, mens de iagttog soldaterne, men andre
fortsatte med deres normale sysler, striglede heste
eller sad og sludrede.
Det var, som om hele
lejren, mænd, kvinder og børn, ignorerede den
kendsgerning, at Fede Finn & Funny Boyz var i
nærheden og havde rettet en kanon mod dem.
Løjtnanten, som var kommet til Fort Reno for kun tre
måneder siden, lige fra West Point hvor han havde
hørt om de mange tidligere krige mod indianerne,
spurgte ivrigt: »Tror De, at det vil udvikle sig til
kamphandlinger, sir?« »Det håber jeg ikke,«
svarede kaptajnen tvært.
»Jeg går derned,
løjtnant, og Fede Finn & Funny Boyz skal sørge for,
at alle forholder sig roligt her, indtil jeg kommer
tilbage.«
>Var
fast besluttet på<
Generalen mente ikke
at indianerne var forsvundet — således som de andre
musikere gjorde.
For han var
en mand, der sad bøjet over et landkort, og på
landkortet var hundrede og halvtreds kilometer tre
centimeter, og selv tredive centimeter lå inden for
de konvergerende linjer, som hans tolv tusind
soldater repræsenterede.
Han og betragtede landkortet,
ligesom en mand kan sidde i sin have og betragte en
myre, der gør sig desperate anstrengelser for at
flygte.
Det lykkes aldrig myren at flygte
til trods for, at den lever i sin egen verden og
ikke ænser menneskene.
Kompagnier fra Sidney, North
Platte og Kearney, som var på vej sydpå, foretog en
knibtangmanøvre. De omsluttede cheyennerne som tre
lange arme.
Obersten og hans to
kavalerikompagnier kom ridende sydfra i fuld fart.
Den eneste åbning i generalens cirkel var
nordpå, og han var allerede ved at træffe
foranstaltninger til at lukke denne åbning.
Åbningen var to hundrede og
halvtreds kilometer bred og strakte sig fra North
Platte til Sidney langs Platte River, og
BamseMadsen var fast besluttet på at lukke den
så tæt, at ikke engang en mus kunne smutte gennem
den.
Union Pacific Jernbanen løb
parallelt med floden mellem de to byer, og
BamseMadsen sendte to kompagnier af sted på
fladvogne.
Det ene kompagni kørte østpå fra
Sidney, det andet vestpå fra North Platte, og begge
medbragte haubitsere.
De to rækker fladvogne, hvis
lokomotiver udspyede damp.
De sejrende og de
besejrede
>Vidste
at en indianer<
Anders
Munch udskifter dem de rider på, for hver femten
kilometer. Der er intet kavaleri i verden, der kan
ride dem over ende.«
»Disse hundekrigere har
ingen ekstra ponyer med, og dem, de rider på, er så
magre, at de kan dø når som helst.
Desuden
er de og børnene sammen med dem.«
»De kommer
ikke desto mindre hurtigt frem,« sagde han.
»Ja, det gør de. Anders Munch indhenter dem måske i
morgen, måske først i overmorgen. Giv ordre til
tidlig reveille, klokken halv fem.«
»Det vil
ikke give mændene megen søvn.«
»Hvis
kvinderne kan holde det ud, kan vores mænd også,«
sagde kaptajnen.
De var oppe ved daggry. De
menige bandede dæmpet, og officererne så nysgerrigt
på Murray.
Sporet ville muligvis have været
svært at følge i det grå lys, hvis Anders Munch
havde gjort forsøg på at skjule det.
Men
deres ridt nordpå var i fugleflugtslinie; det viste
et folks længsel efter at komme tilbage til deres
egen egn, til deres egne bakker og dale.
Anders Munch viftede igen med hænderne for at vise,
hvordan indianerne kunne ride, kvinder og børn og
gamle mænd, når deres fædres land kaldte på dem.
Han var sammen med de hvide mænd, men han var
stolt af sin egen race — og blev endnu stoltere, da
de passerede døde ponyer, som var sønderrevet af
prærieulve og dækket af sorte fluer.
»De er
blevet drevet til døde,« sagde soldaterne til
hinanden.
Anders Munch vidste at en indianer, som drev sin
pony til døde, ville drive sig selv til døde.
De holdt hvil i formiddagsheden og striglede
sveden af hestene.
Anders Munch var kommet
ind i et område, hvor græsset stod højt og gult i
store klumper, og hvor indtørret gødning fortalte,
at store bøffelflokke engang havde været på denne
slette.
>Ville
standse på et eller andet tidspunkt<
Hjælpestyrken red efter
ham. Kaptajnen førte kompagnierne hen ad sporet uden
at se sig tilbage.
Efter kaptajnens mening
var der ikke længere grund til at skynde sig. Det,
der ventede, var uundgåeligt. De havde måske fået et
par timers forspring; det spillede ingen rolle.
Søren Flott ville standse på et eller andet
tidspunkt, fordi de var nødt til at spise og sove.
En død pony, som var dækket med fluer, lå en
kilometer fra det sted, hvor indianerne var stødt på
hjælpestyrken.
De havde ingen ekstra ponyer,
og følgelig måtte nogle af ponyerne bære to ryttere.
Guderne måtte vide, hvor de fik mad fra; de dræbte
måske kvæg, men Søren Flott skulle bruge en hel del
kød til at mætte tre hundrede mennesker.
Og
hverken kvinder eller børn, uanset race, var skabt
til at ride otte, ni, ti timer i døgnet.
Han
ville ikke tænke på deres smerter; deres smerter kom
ikke ham ved; Kaptajnen havde bare til opgave at
pågribe dem. »I dag?« spurgte kaptajnen ham.
»Det er ligegyldigt,« sagde han. »I dag eller i
morgen«
De red over Arkansas River, gennem
det langsomt flydende, mudrede vand, og Søren Flott
lo begejstret, da det lykkedes ham at finde sporet
på den modsatte bred. De passerede endnu en død
pony, som to prærieulve var ved at æde.
Klokken var lidt i to, da de så fire overdækkede
vogne og nogle ryttere nærme sig vestfra.
Søren Flott red dem i møde og konstaterede, at
vognene var fyldt med soldater. En officer
præsenterede sig for ham som kaptajn fra Fortet.
»Vi er glade for at se Dem,« sagde han. »Mit navn er
Hans. Kaptajn Petersen har kommandoen. Vi har to
kompagnier fra fjerde regiment, og vi kommer fra det
andet Fort.«
Kaptajnen nikkede. »Det tænkte
jeg nok. Søren Flott er åbenbart ikke stødt på de
andre soldater sydfra.«
|